بوتان بلاگ

 

                                                                  

ویتامین K به گروهی از ویتامین های محلول در چربی اشاره دارد که در لخته شدن خون ، متابولیسم استخوان و تنظیم کلسیم خون نقش دارند.

بدن برای تولید پروترومبین ، ویتامین K ، یک پروتئین و فاکتور لخته شدن که در لخته شدن خون و متابولیسم استخوان بسیار مهم است ، نیاز دارد. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین یا کوادامین استفاده می کنند ، نباید قبل از مراجعه به پزشک ، مصرف ویتامین K اضافی را مصرف کنند.

کمبود آن نادر است ، اما در موارد شدید ، می تواند زمان لخته شدن را افزایش داده و منجر به خونریزی و خونریزی بیش از حد شود.

ویتامین K1 یا فیلوکینون از گیاهان به دست می آید. این نوع اصلی ویتامین K در رژیم غذایی است. منبع کمتری ویتامین K2 یا menaquinone است که در برخی غذاهای مبتنی بر حیوانات و تخمیر وجود دارد.

بدون ویتامین K ، بدن نمی تواند پروترومبین تولید کند ، یک فاکتور لخته شدن برای لخته شدن خون و سوخت و ساز استخوان ضروری است.

بیشتر آمریکایی ها در معرض خطر کمبود ویتامین K نیستند. به احتمال زیاد این بیماری در نوزادان و مبتلایان به سوء جذب اثر می گذارد ، به عنوان مثال به سندرم روده کوتاه ، فیبروز کیستیک ، بیماری سلیاک یا کولیت اولسراتیو مبتلا می شود.

نوزادان به طور معمول برای محافظت از خونریزی در جمجمه تزریق ویتامین K دریافت می کنند که می تواند کشنده باشد.

مصرف کافی توصیه شده برای ویتامین K به سن و جنس بستگی دارد. زنان در سن 19 سال و بالاتر باید روزانه 90 میکروگرم (میلی گرم) مصرف کنند ، و آقایان باید 120 میکروگرم داشته باشند.

 

فواید ویتامین k

ویتامین K به روش های مختلف برای بدن مفید است.

سلامت استخوان

به نظر می رسد بین کمبود ویتامین K و پوکی استخوان ارتباط وجود دارد.

مطالعات متعددی نشان داده اند كه ویتامین K از حفظ استخوان های قوی حمایت می كند ، تراكم استخوان را بهبود می بخشد و خطر شکستگی را كاهش می دهد. با این حال ، تحقیقات این موضوع را تأیید نکرده است.

 

سلامت شناختی

افزایش سطح ویتامین K در خون با افزایش حافظه اپیزودیک در افراد مسن مرتبط است.

در یک مطالعه ، افراد سالم بالای 70 سال با بالاترین سطح ویتامین K1 خون بالاترین عملکرد حافظه اپیزودیک کلامی را داشتند.

 

سلامت قلب

ویتامین K ممکن است با جلوگیری از کانی سازی ، جایی که مواد معدنی در شریان ها ایجاد می شود ، فشار خون را پایین نگه دارد. این کار قلب را قادر می سازد که خون را به صورت آزاد در بدن پمپ کند.

کانی به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می افتد و مهمترین عامل خطر بیماری های قلبی است. همچنین نشان داده شده است که مصرف کافی ویتامین K باعث کاهش خطر سکته مغزی می شود.

 

در اینجا برخی از منابع غذایی ویتامین K آورده شده است:

  • 10 جوانه جعفری حاوی 90 میکروگرم (میلی گرم)
  • یک وعده 3 عیار نیتو حاوی 850 میکروگرم است
  • یک وعده نیم لیوان سبزیجات یخ زده یخ زده و آب پز حاوی 530 میکروگرم است
  • یک فنجان اسفناج خام حاوی 145 میکروگرم است
  • 1 قاشق غذاخوری روغن سویا حاوی 25 میکروگرم است
  • یک وعده لیوان انگور حاوی 11 میلی گرم است
  • یک تخم مرغ آب پز حاوی 4 میکروگرم است
  • اعتقاد بر این است که بیشتر بزرگسالان در ایالات متحده به مقدار کافی ویتامین K مصرف می کنند.

 

نکات دستور العمل

این دستور العمل های سالم توسط یک متخصص تغذیه ثبت شده تهیه شده است. آنها می توانند میزان مصرف ویتامین K را افزایش دهند.

  • حلیبوت پخته شده با کالسکه galicky و بادام زمینی نان تست شده
  • لازانیا اسفناج قدرت دار
  • جوانه بروکسل بو داده شده با گوشت خوک و آووکادو
  • سالاد اسفناج-پاستو
  • چربی های رژیمی جذب ویتامین K را تقویت می کند ، بنابراین یک سالاد از برگ های سبز آغشته به روغن زیتون هم ویتامین K را تأمین می کند و هم به بدن در جذب آن کمک می کند.

 

خطرات  ویتامین k

هیچ حد بالایی قابل تحمل برای ویتامین K. مشخص نشده است. مسمومیت نادر و بعید است که از خوردن غذاهای حاوی ویتامین K ناشی شود.

اما ، مصرف هر نوع مکمل می تواند منجر به سمیت شود.

ویتامین K می تواند با چندین داروی متداول ، از جمله رقیق کننده خون ، ضد تشنج ، آنتی بیوتیک ، داروهای کاهش دهنده کلسترول و داروهای کاهش وزن ارتباط برقرار کند.

از رقیق کننده های خون مانند وارفارین برای جلوگیری از لخته شدن خون مضر که ممکن است جریان خون به مغز یا قلب را مسدود کند استفاده می شود. آنها با کاهش یا تأخیر در توانایی لخته شدن ویتامین K کار می کنند. ناگهان افزایش یا کاهش مصرف ویتامین K می تواند در تأثیر این داروها اختلال ایجاد کند. ثابت نگه داشتن ویتامین K از روز به روز می تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

ضد تشنج ها اگر در دوران بارداری یا در هنگام شیردهی مصرف شوند ، می توانند خطر کمبود ویتامین K را در جنین یا یک نوزاد افزایش دهند. نمونه هایی از داروهای ضد تشنج عبارتند از فنیتوئین و dilantin.

 

داروهای کاهش دهنده کلسترول در جذب چربی اختلال ایجاد می کنند. چربی رژیم غذایی برای جذب ویتامین K ضروری است ، بنابراین افرادی که این دارو را مصرف می کنند احتمال کمبود بیشتری دارند.

هرکسی که از هر یک از این داروها استفاده می کند ، باید در مورد میزان مصرف ویتامین K با پزشک خود صحبت کند.

بهترین راه برای اطمینان از داشتن مواد مغذی کافی بدن ، مصرف یک رژیم غذایی متعادل ، میوه و سبزیجات فراوان است. مکمل ها فقط باید در صورت کمبود و سپس تحت نظارت پزشکی استفاده شوند.

ویتامین k , خطرات ویتامین k , فواید ویتامین k , ,...
نویسنده : محمد بازدید : 100 تاريخ : دوشنبه 28 بهمن 1398 ساعت: 16:19

خبرنامه

عضویت

نام کاربري :
رمز عبور :